Bert Meerstadt is ondernemer en bestuurder met ervaring in de vervoersbranche. Naast een portefeuille van drie commissariaten, richt hij zich nu op de Vereniging Hendrick de Keyser, waar hij is benoemd tot algemeen directeur. Vereniging Hendrick de Keyser zet zich in voor het behoud van architectonisch of historisch belangrijke gebouwen.
Huidige functie bij Vereniging Hendrick de Keyser
Onlangs is Bert Meerstadt benoemd tot algemeen directeur van Vereniging Hendrick de Keyser. Vereniging Hendrick de Keyser zorgt ervoor dat architectonisch en historisch belangrijke gebouwen en hun interieur behouden blijven. De vereniging doet dit door karakteristieke panden te verwerven in eigendom, om ze vervolgens te restaureren en te verhuren of open te stellen voor publiek. Inmiddels heeft de vereniging 433 historische en monumentale panden in het bezit, verspreid over 113 plaatsen in heel Nederland, waarvan het grootste deel van de panden in Amsterdam staat. Het bezit van Vereniging Hendrick de Keyser is zeer divers, van renaissance tot nieuwe bouwen. Per jaar worden er gemiddeld vijf tot tien panden aangekocht. Bert Meerstadt: “Hendrick de Keyser is dé autoriteit op monumentengebied van Nederland. De collectie omvat parels van monumenten door de eeuwen heen. Om directeur te mogen zijn van juist die vereniging is een voorrecht. Ik studeerde bouwkunde in Delft en ben architect, voor mij is de cirkel hiermee rond.”
Nederlandse Spoorwegen
Voordat Bert Meerstadt aantrad als algemeen directeur bij Vereniging Hendrick de Keyser, maakte hij carrière in de vervoersbranche. Na internationale ervaring te hebben opgedaan aan het begin van zijn loopbaan, verhuisde Bert Meerstadt in 2001 terug naar Nederland. Hij werd Directeur Commercie bij de Nederlandse Spoorwegen. Bert Meerstadt: “Ik werd verantwoordelijk voor het commerciële gedeelte van de Nederlandse Spoorwegen, zoals stations, vastgoed en de hele inkomstenkant van het reizigersbedrijf. Na zeven jaar als commercieel directeur dienst te hebben gedaan, mocht ik de rol van president-directeur vervullen. Ik kreeg de eindverantwoordelijkheid over 30.000 medewerkers en een paar miljard aan omzet.”
Vervoersbranche
In totaal maakte Bert Meerstadt meer dan twaalf jaar deel uit van de Raad van Bestuur van de Nederlandse Spoorwegen. Die ervaring maakte hem interessant voor andere functies binnen de vervoersbranche. Hij werd regelmatig gevraagd voor functies of bestuurdersrollen die affiniteit hebben met zijn werk bij de NS. Hij vervult een portefeuille van commissariaten. “Ik ben commissaris bij een Spaans treinbedrijf; Talgo. Tevens ben ik er ook voorzitter van de Remuneratie- & Benoemingscommissie, dat is een van commissarissencommissies. Daarnaast is Bert Meerstadt voorzitter van de raad van commissarissen van Centraal Boekhuis (CB Logistics) en president-commissaris bij Coffreo, een Frans bedrijf dat backofficeautomatisering voor uitzendbureaus regelt.