Gerrit Vrieze
Gerrit Vrieze is een 37-jarige repatriëringsdeskundige uit de Achterhoek. Als medisch coördinator bij EMS-247, zorgt Vrieze ervoor dat patiënten in het buitenland weer veilig naar huis worden begeleid.
Medische repatriëring
EMS 24-7 is een Duits bedrijf wat zich specialiseert in het vervoeren van ernstig zieke patiënten over lange afstanden, ook wel medische repatriëring genoemd. Gerrit Vrieze heeft al meer dan 14 jaar ervaring in het begeleiden van mensen die in het buitenland onwel worden of in een ongeluk terecht komen. Behalve dat hij verantwoordelijk is voor alle operationele zaken, adviseert de repatriëringsexpert ook welke transportmiddelen het snelst en veiligst zijn bij een bepaald ziektebeeld. Wanneer patiënten de hulp van EMS-247 inschakelen, zorgt Vrieze er samen met zijn medisch team voor dat de patiënten onder constante surveillance naar huis worden getransporteerd.
24/7 bereikbaar
EMS-247 begeleidt mensen uit heel de wereld van A naar B en zijn 24/7 bereikbaar. Een 9-5 mentaliteit zit er dan ook niet in voor Gerrit Vrieze, die samen met zijn artsen ieder moment van de dag opgeroepen kan worden. Maar voor hard werken draait Vrieze zijn hand niet om. Met een achtergrond in de zorg is mensen helpen de allergrootste passie van de nuchtere Achterhoeker. “Patiënten die wij helpen zitten meestal al een poosje in de ellende. Zij bevinden zich in het buitenland en willen alleen nog maar naar huis. Wanneer wij dan hun zorgen en onzekerheid kunnen wegnemen- dat is heel dankbaar werk.”
Verschillende transportmogelijkheden
Patiënten die beroep doen op EMS-247 zullen van Gerrit Vrieze een transportvoorstel krijgen dat op dat moment de snelste en meest veilige manier is om hen te vervoeren. Op dit moment maakt het bedrijf gebruik van drie verschillende manieren van transport. EMS 24-7 heeft haar eigen ambulances die zijn ingericht als mobiele intensive care units. Patiënten kunnen ook getransporteerd worden via lijnvluchten, maar dan onder medisch begeleiding in de businessclass. In sommige ernstigere gevallen kan het noodzakelijk zijn om een stretcher in het toestel te laten inbouwen, of zelfs het huren van privé jets die zijn ingericht als vliegende intensive care units. Toch is Vrieze is het meest trots op het feit dat hij een manier heeft gevonden om intensive care patiënten op een verantwoorde wijze juist over de weg te vervoeren. Het transporteren van patiënten in een ambulance over langere afstand heeft vaak minder risico’s dan vliegen. “Het repatriëren van patiënten via een autoroute op lange afstand is een ontwikkeling van de laatste jaren dat zich steeds verder doorzet. Vliegen is namelijk niet altijd een verantwoorde manier, helemaal met drukverschillen is dat niet altijd veilig. Op het moment dat iemand in Spanje ligt met een ernstige longontsteking, dan kan het veiliger zijn om gewoon via de weg deze patiënt te vervoeren.” Maar voor welk transportmiddel er nou gekozen wordt, dankzij EMS-247 kan iedere patiënt waar ook ter wereld naar huis.