Jip Samhoud
Jip Samhoud is een ondernemer en eigenaar van &Samhoud Media, een creatief bureau dat innovatieve media concepten ontwikkelt en dat gevestigd is in Amsterdam. Al op jonge leeftijd was Jip Samhoud een ondernemend persoon en druk in de weer met van alles. Als tiener richtte hij bijvoorbeeld het Jeugdkabinet op, een groep jongeren die de meningen van de jeugd verzamelt en deze in advies-vorm voorlegt aan het ‘echte kabinet’. In 2009 begon hij &Samhoud Inspirations, een het reclame-, media- en communicatiebureau binnen &Samhoud, het bedrijf van zijn vader, Salem Samhoud. In 2015 voegde Jip Samhoud hier het bedrijf &Samhoud Media aan toe, waar hij zich nu vooral mee bezighoudt.
Hoewel Jip Samhoud zijn Liberal Arts and Sciences opleding aan de Universiteit Utrecht nooit heeft afgemaakt, heeft hij onder andere wel als één van de jongste studenten ooit de Achieving Breakthrough Service aan de Harvard Business School mogen volgen.
&Samhoud Media
&Samhoud Media is vooral is gespecialiseerd in het gebruik van de virtual reality-technologie. Het gebruik van deze technologie wordt steeds populairder, bijvoorbeeld voor gaming, maar ook voor films en reclames. Bekende voorbeelden zijn de VR Cinema in Amsterdam en de Dinoplaatjes-actie van supermarktketen Albert Heijn. Voor deze laatste werd gebruik gemaakt van virtual reality en augmented reality en kon men met behulp van een speciale mobiele app de dino’s op de dinoplaatjes tot leven brengen.
In 2016 werd Jip met zijn &Samhoud Media genomineerd voor de Challenger50 van Sprout. Dit is een verkiezing waarbij het meest uitdagende (nieuwe) bedrijf wordt gekozen uit een lijst van 50 ondernemingen.
The VR Cinema
The VR Cinema is een productie van Jip Samhoud en zijn bedrijf &Samhoud Media. In 2015 opende hij de eerste virtual reality bioscoop ter wereld. Dit is een bioscoop waar bezoekers in een ruimte zitten met comfortabele draaistoelen en een virtual reality-bril van Samsung Reality Gear op krijgen en een Skullcandy hoofdtelefoon. Iedere bezoeker heeft dus zijn eigen bril en hoofdtelefoon, waardoor zij geheel in zijn eigen wereld bevindt en geen (over)last heeft van de andere bezoekers. Door dat de virtual realty-film zich in 360 graden afspeelt, kunnen de bezoekers dankzij de draaistoelen waar zij in zitten de film ook in 360 graden beleven.
Inmiddels heeft Jip Samhoud een deal met een grote Chinese ondernemer die 100 VR-bioscopen wil openen in China en liggen er nog plannen voor virtual reality-bioscopen in nog vele andere landen op tafel.