Philip Vandormael

Philip Vandormael is een Belgische ondernemer. Hij is mede-eigenaar van mediabedrijf Choice, een platform waar videocontent verzameld kan worden en dat gericht televisiekijken mogelijk maakt.

Metris

Tijdens zijn studie ontmoette Philip Vandormael Bart van Coppenolle. Bart van Coppenolle had toentertijd een eigen B2B-bedrijf in meettechnieken, genaamd Metris. Philip Vandormael kwam tijdens zijn afstuderen terecht bij Metris en zo groeide hij in het bedrijf. “Ik was een van de eerste medewerkers van het bedrijf en samen hebben we er een succes van gemaakt. In totaal hebben we vijftien jaar aan Metris gewerkt voordat het verkocht werd. Het was een dynamische rollercoaster; we hebben veel overnames van bedrijven gedaan, voornamelijk in de VS, de UK, Duitsland, Italië, maar ook in China. We hebben Metris weten op te bouwen tot een grote internationale speler met bijna duizend medewerkers en een omzet van honderd miljoen euro.” De klanten van Metris bestonden onder andere uit consumentenelektronicabedrijven, vliegtuigbouwers en autobedrijven. In 2006 kreeg het bedrijf de titel ‘Ondernemer van het jaar’ van België toegewezen en dat was tegelijkertijd ook het moment om naar de beurs te gaan. Drie jaar daarna werd Metris verkocht aan het Japanse fotocamerabedrijf Nikon.

Samenwerking

Omdat de samenwerking met Bart van Coppenolle altijd soepel verliep, besloten ze om opnieuw samen een bedrijf op te zetten. Ze sloegen een compleet andere weg in en kozen voor de mediatak. Philip Vandormael: “We wilden wat anders gaan doen en bedachten dat het fijn zou zijn als je op elk gewenst moment je opgenomen televisieprogramma’s terug kunt kijken. Consumenten die een betalend televisieabonnement hadden, konden aan de hand van ons platform op een gemakkelijke en automatische manier een video-opname maken die in de cloud werd opgeslagen. Zo kon je achteraf ontdekken welke content er allemaal uitgezonden was door de content te filteren op bepaalde categorieën.” Deze dienst, die de naam Bhaalu kreeg, werd in 2015 gelanceerd en bleek een succes; binnen zestig dagen hadden zich meer dan 100.000 gebruikers aangemeld op het platform. Helaas waren de televisiezenders minder enthousiast over deze manier van televisie kijken en samen startten ze een rechtszaak. “Initieel wonnen we wat rechtszaken, maar helaas moesten we de duimen leggen tegen de overmacht. ”

Videoplatform Choice

Omdat Philip Vandormael zag wat het succes was van dit idee, heeft hij samen met Bart van Coppenolle gekeken naar welke kansen er nog lagen en wat de mogelijkheden waren. “We hebben deze dienst doorontwikkeld en in samenspraak met de televisiezenders een nieuwe dienst opgezet. We wilden een platform creëren met hetzelfde doel als Bhaalu: gericht televisie kijken en andere content ontdekken. Met dit doel is ‘Choice’ ontstaan, een gratis platform waar mensen een profiel kunnen aanmaken en videocontent kunnen ontdekken in de richting van hun interesses. “Je kunt je eigen lijsten aanmaken en videocontent verzamelen. Mensen met dezelfde interesses of bijvoorbeeld vrienden en familie kunnen jou dan volgen. Op dit moment is de app van Choice al beschikbaar in de App Store van Android en later dit jaar ook voor iOS.

Terug naar top