Ramon Beuk
Ramon Beuk is een veelzijdige en energieke ondernemer: hij ontwikkelt horecaconcepten en producten voor grote bedrijven, is gastspreker en organisator van evenementen, schrijft koekboeken en is bij het grote publiek bekend als tv-presentator. Beuk is een vernieuwer die doet wat niemand anders doet. Beuk: ‘Ik vind het heel leuk om aan allerlei verschillende projecten te werken, die afwisseling. Ik word nukkig van sleur, dus ik zal altijd verschillende dingen doen in mijn leven. Mij hoef je geen 9 tot 5 baan te geven.’
Verhalen vertellen
Beuk studeerde na zijn koksopleiding af als leraar. Tijdens de studie pedagogiek ontwikkelde hij zijn talent om te spreken voor groepen en verhalen te vertellen. Hij trad op in acht televisieprogramma’s (waaronder Koffietijd en Born2Cook) en schreef tien kookboeken, met twee nieuwe boeken op komst. Beuk ontwikkelde food-concepten voor De Bijenkorf, HEMA en Unilever en een Food Café concept in samenwerking met Heineken. Ook was hij culinair adviseur van Lidl.
Blij maken
Aan het begin van zijn carrière werkte Beuk in restaurants. Wat miste hij in de horeca? ‘Dat was dat ik iets aan mensen gaf en de respons kreeg. Mijn moeder liet me zien waar het om gaat als je kookt: creëren – geven – blij maken. En in alles wat ik doe, wil ik kunnen creëren, kunnen ontwikkelen, aan mensen kunnen geven en zien dat mensen blij worden van wat ik voor ze heb gemaakt. Als dat mijn kern is, hoef ik niet te blijven koken. Dat is wat ik doe als ik een boek schrijf, in de keuken stap of een concept, product of evenement bedenk. Met die motivatie ga ik elk project tegemoet.’
Kookboek van het jaar
In het najaar van 2010 presenteerde Beuk het programma ‘Wereldwijnen’ bij RTL4. In dat jaar reisde hij terug naar Suriname, waar hij 28 jaar niet was geweest. De NCRV maakte over die reis het programma ‘Terug Naar mijn Roti’. Het boek met dezelfde titel werd in 2011 verkozen tot kookboek van het jaar in de categorie Chef.
De verbinding zoeken
Van 2011 tot 2015 organiseerde Beuk het evenement ‘Restaurant voor een maand’. Daar zat alles in wat hij miste als hij zelf uit eten ging. ‘Geen palazzo-achtige toeters en bellen, maar een heel mooie beleving. Bij elkaar aan tafel aanschuiven. Makkelijk de verbinding zoeken, de grote open keuken waar mensen in kunnen stappen. Ik vertel de verhalen van de gerechten en de wijnen, maar niet alleen het verhaal van wat heb je op bord. Maar het verhaal waarom de kok dit gerecht heeft bedacht, wat het idee is achter dit gerecht.’
Vernieuwend hotelconcept
Om zich meer te richten op nieuwe eigen projecten en producten besloot Beuk in 2016 te stoppen met zijn bedrijven CuliPro (evenementen) en De Glazen Ruimte (evenementenlocatie). Vervolgens ging hij nieuwe projecten oppakken zoals: een vernieuwend hotelconcept helpen ontwikkelen. ‘BUNK-hotels is een concept dat ik drie jaar geleden heb helpen ontwikkelen. Een vriend had het het idee om een kerk om te bouwen tot een hotel. Ik ben gevraagd of ik ze wilde ondersteunen, omdat zij die ervaring niet hadden. Twee jaar hebben we eraan gewerkt. Het eerste BUNK-hotel opende in juli 2019 in Utrecht en de tweede, net voor de coronatijd, in Amsterdam. Het BUNK-hotel in Utrecht is nog steeds een groot succes. Het is afwachten wat corona met het BUNK-hotel in Amsterdam zal doen. Maar dat komt vast goed.’
’Rijker dan Roti’
‘Rijker dan Roti’ is de titel van zijn nieuwe, elfde boek dat in het najaar van 2021 verschijnt. In dit boek staat de ontwikkeling van Suriname tijdens 45 jaar onafhankelijkheid centraal. Door in de keukens van verschillende bevolkingsgroepen te stappen en al kokend het gesprek aan te gaan wordt het verhaal van 45 jaar onafhankelijk Suriname verteld. ‘Rijker dan Roti’ zal als tv-serie in het najaar van 2021 te zien zijn.