Ondernemer Richard van Hooijdonk is een veelgevraagde trendwatcher, keynote spreker en futurist. Hij onderzoekt welke impact technologische ontwikkelingen hebben op de mens, organisaties, instellingen, het bedrijfsleven, de overheid en de maatschappij. Richard is actief in zo’n 10 sectoren, waaronder de zorg, de bouw, HRM, logistics, finance en de agri-sector. Hij geeft inspirerende lezingen over de toekomst – en daarbij steekt hij zijn enthousiasme niet onder stoelen of banken.
Gewoonte vernietigt vernieuwing
Richard van Hooijdonk heeft in zijn carrière verschillende marketing- en managementfuncties bekleed bij banken, verzekeraars en in de bureauwereld. Hij was echter niet onder de indruk van de nine-to-five-mentaliteit. In zijn optiek worden echte talenten door de gevestigde orde geblokkeerd, wat het moeilijk maakt om vernieuwend en onderscheidend te zijn. “Organisaties van de toekomst passen zich sneller aan. Deze hyper-verbonden bedrijven en instellingen nemen niet alleen getalenteerde mensen in dienst, ze werken in een soort ecosysteem ook samen met deskundigen en wetenschappers. Leren, experimenteren en kunnen samenwerken. Daar draait het om. Vaardigheden die daarbij in de 21ste eeuw niet mogen ontbreken zijn passie, nieuwsgierigheid, creativiteit en veerkracht.”
Om iets duurzaams te ontwikkelen dat op meer mensen en bedrijven een impact zou hebben, maakte Richard van Hooijdonk in 2014 een carrière switch. Hij wilde zijn twee voornaamste talenten – analyseren en inspireren – combineren met zijn drive om continu te veranderen. Zo ontstond de wens om het gebied van trendwatching en futurisme te verkennen. “Ik merkte steeds vaker dat vooruitdenken, wat heel belangrijk is om te kunnen overleven, moeilijk is voor mensen. Ze zijn niet gemaakt om te veranderen en houden vast aan bestaande processen. Dat is de reden waarom ik gebiologeerd raakte door de trends die de toekomst van de wereld bepalen. Het is mijn passie mensen wakker te schudden en bewust te maken. Niet door te vertellen wat robots en 3D-printers in toenemende mate kunnen en welke gadgets er aankomen, maar te wijzen op de effecten daarvan op onze manier van leven, wonen en werken.”
Ik zie mezelf als een soort radar
In 2014, in samenwerking met een internationaal team van 15 researchers, analisten en schrijvers, startte Richard van Hooijdonk met onderzoek, het leveren van voorspellingen en het geven van presentaties over de wereld van morgen. “Ik zie mezelf als een soort radar, door het internet te scannen en algoritmen te laten draaien. Over de wereldwijde ontwikkelingen die we in de markt ontdekken, schrijven we artikelen en boeken en houd ik lezingen. Veel daarvan gaan over kansen.” Op BNR radio presenteerde van Hooijdonk het programma ‘Mindshift’. Zijn boek ‘De wereld van morgen’ verscheen in 2018 en werd in dat jaar een bestseller. Daarnaast heeft hij ruim 25 kleinere uitgaven en tegen de 1000 artikelen ontwikkeld. Zijn stille wens om een theatervoorstelling te ontwikkelen kwam onlangs uit en resulteerde in zo’n 15 voorstellingen in theaters door het hele land.
Je kunt niet over de toekomst praten als je er zelf geen onderdeel van bent
Volgens Richard van Hooijdonk is de toekomst niet iets om over te praten maar iets dat je doet. Hij vertelt: “Je kunt niet echt over de toekomst praten als je daar geen onderdeel van bent. Daarom heb ik verschillende RFID-chips in mijn lichaam laten implanteren die allerlei taken uitvoeren. Mijn bitcoins en wachtwoorden staan erop en ik kan er straks mijn Tesla mee starten.” Van Hooijdonk is van plan om in 2021 nieuwe chips te laten implanteren. Door te blijven proberen, een nieuwsgierige en onderzoekende houding aan te nemen en deel te nemen aan de ontwikkelingen, kunnen we de vooruitgang voor een groot deel zelf beïnvloeden.
Waar staan we nu en waar gaan we naartoe?
Van Hooijdonk geeft zo’n 250 inspirerende keynotes per jaar in binnen- en buitenland en heeft inmiddels de eer gehad om maar liefst 550.000 mensen toe te mogen spreken. Ongeveer 40 procent van deze lezingen wordt in het buitenland gegeven. Hij vindt het enorm interessant om ook andere culturen te kunnen inspireren met zijn visies over de toekomst. Hij krijgt wekelijks vele leuke, waardevolle en interessante reacties vanuit vele landen en culturen.
Nu COVID-19 de wereld structureel veranderd heeft en we afstevenen op een zware recessie, moeten bedrijven zich sneller aanpassen dan ooit en daar hebben we nieuwe spelregels voor nodig. Wat is bijvoorbeeld de ‘magic’ van digitale businessmodellen in tijden van crisis? “Deze periode dwingt ons om onze blik op de toekomst te richten – juist nu kunnen wij als futurist een waardevolle bijdrage leveren en anderen leren zich een open mindset aan te meten en vaardigheden als toekomstdenken te ontwikkelen.” Van Hooijdonk is nu bezig met het creëren van programma’s waarmee bedrijven hun businessmodel kunnen kantelen. Daarmee kunnen ze zich voorbereiden op en aanpassen aan de veranderingen die ons te wachten staan in de post-coronawereld. “Het is belangrijk om de toekomst niet als vijand te zien, maar als bondgenoot, en ons nieuwe Road 2 Recovery-programma biedt daarbij belangrijke handvatten.”