Wilbert van de Kamp
Over Wilbert van de Kamp
Wilbert van de Kamp is een Nederlandse ondernemer en houdt zich veel bezig met voedsel en zijn eigen bedrijven. Na op verschillende basisscholen te hebben gezeten in Bennekom, Groningen en Gouda, ging Wilbert van de Kamp naar het Driestarcollege in Gouda, waar hij naar het gymnasium ging. Toen hij hier afstudeerde ging Wilbert van de Kamp een basisjaar volgen op de Evangelische Hogeschool in Amersfoort. Vervolgens ging hij Taal, Cultuur en Media studeren aan de Rijksuniversiteit Groningen en studeerde in 2012 uiteindelijk af in de hoofdrichting Engelse Taal en Cultuur.
Na zijn afstuderen is het heel hard gegaan. Naast dat Wilbert van de Kamp lange tijd bij Lindenhoff als marketeer en business developer had gewerkt, ging hij zelf ook steeds meer met eten werken. Zo is hij onder andere recepten gaan ontwikkelen voor Ruud Maaz en Time to Turn Amsterdam, werkte hij als editor voor het Food Film Festival en zette hij het Youth Food Movement in Groningen op. Tegenwoordig is Wilbert van de Kamp nog druk bezit met het Youth Food Movement, een organisatie die zich bezighoudt met problemen binnen het huidige voedselsysteem. Daarnaast organiseert hij evenementen en schrijft hij over eten voor eengarde en is hij mede-oprichter en -eigenaar van Omapost en Appelkruimel & Fris.
Omapost
Omapost is het meest recente project van Wilbert van de Kamp. Hij merkte dat hij het contact met zijn oma een beetje verloor door zijn drukke leven. Zijn oma gebruikte geen social media, dus ze kreeg ook niks mee van wat hij deelde op zijn social media accounts. Toen kreeg Wilbert van de Kamp het idee om zijn oma zo nu en dan een kaartje met een Facebookfoto en een tekstje te sturen, zodat ze op de hoogte kon blijven van waar hij mee bezig was. En zo was het idee geboren.
Nu is het mogelijk voor iedereen om via Omapost een foto van Facebook of Instagram als fysiek kaartje naar zijn of haar oma, opa, tante, oom, ouders of wie dan ook te sturen.
Appelkruimel & Fris
Het kledingmerk Appelkruimel & Fris is mede-opgericht door Wilbert van de Kamp als een soort tegenbeweging. Het merk profileert zich als een merk voor ‘echte mensen’, omdat we dat aan het einde van de dag toch wel zijn. Het merk zet zich af tegen de grote merken waarbij het allemaal om schoonheid draait. Vooralsnog verkoopt het merk alleen truien, T-shirts en linnen tasjes met het Appelkruimel & Fris-logo erop, welke allen zijn gemaakt van biologisch katoen. De opbreng van de kleding doneert Appelkruimel & Fris aan Bakkerij Iambe in Amsterdam, welke werkplekken biedt aan mensen met een beperking.